robię tylko to co lubię

robię tylko to co lubię
ROZMAWIA
Tomek / MADE Marcin / BĘKARTY

Robie to co lubię, baw się – to hasła towarzyszące Bękartom na ich kalendarzach, plakatach, akcjach. Czy nie o to chodzi w życiu? Czy wszyscy do tego dążymy? Czy jest tak na prawdę? I jak ma się to do e-commerce? O to wszystko pytamy Bękarty i ich podejście do handlu i ich sklepie.

Robię to co lubię to idea życiowa czy puste hasło? 

Marcin: Życiowa idea oczywiście! Przecież chyba każdy by chciał robić tylko to co lubi. Mamy szczęście, że wykonujemy pracę którą lubimy. Oczywiście nie zawsze jest różowo, ale w większości nasze hasło się sprawdza. W związku że nasza praca mocno przeplata się z życiem osobistym ta idea towarzyszy nam przez cały czas.

Skąd pomysł na tylkoto.pl czyli sklep internetowy?

Marcin: Pewnego dnia zaczęliśmy sprzątać i przeglądać naszą ogromną szafę z szufladami z plakatami. Okazało się, że przez wiele lat zaprojektowaliśmy ich dość dużo. Zawsze zostawiamy kilka dla celów archiwalnych więc niektóre szuflady są już pełne. Pomyśleliśmy, że nadamy im nowe życie zadrukowując je naszymi hasłami, które od kilku lat pojawiają się na naszych kalendarzach i za pieniądze rozdamy je ludziom którym się spodobają. Przy okazji porządków znaleźliśmy też kilka paczek z kartami Bękart, edukacyjną grą karcianą na temat typografi, którą wydaliśmy kilka lat temu. Większość się już rozeszła, ale ze sto nam jeszcze zostało.

A oprócz tego wszystkiego co miesiąc powstają limitowane plakaty do naszych spotkań gdzie rozmawiamy o projektowaniu graficznym. Kilka dostaje artysta, który je projektuje i kilka zostaje u nas w szufladach. A one się  już naprawde niedomykają. Sklep internetowy był najprostszym pomysłem.

Jakie jest Wasze podejście do handlu? 

Bękarty: Kupowanie jest fajne i jest mnóstwo pokus. Ale pilnujemy się, żeby ograniczać dość mocno zakupy zarówno w pracy jak i prywatnie. Staramy się żyć z ideą less waste. Często też odsprzedajemy lub przekazujemy dalej przedmioty których nie używamy. Nie namawiamy też za wszelką cenę żeby kupować nasze produkty. Chcemy, żeby to były robione zakupy z namysłem. Wręcz namawiamy do niekupowania! Nasz mail kontaktowy to niekupuj@tylkoto.pl.

Do pakowania naszych produktów używamy w większości surowców odzyskanych z różnych innych opakowań. To są kartony, folie, papier, który dotarł do nas z produktami, które sami zamówiliśmy, lub dostaliśmy z zaprzyjaźnionej drukarni jako makulaturę.

Marcin: Często też odsprzedajemy lub przekazujemy dalej przedmioty których nie używamy. Nie namawiamy też za wszelką cenę żeby kupować nasze produkty. Chcemy, żeby to były robione zakupy z namysłem.

Spodobała mi się Wasza promocja Black Friday – wszystko 100% drożej. Czy będą w przyszłości jeszcze takie promocje?

Marcin: Z pewnością! Chcemy zarabiać na naszym sklepie, ale nie za wszelką cenę. Nasze produkty to w większości limitowane rarytasy. Ich wartość jest ustalana przez nas na podstawie pracy włożonej w ich przygotowanie, na koszty produkcji, ale też wartość sentymentalną. Oprócz prac poniżej 100 zł mamy też kilka obrazów, które przygotowaliśmy na naszą wystawę, które kosztują 100 tys zł. Cena specjalna! Pewnie nikt ich nie kupi, ale tak naprawdę właśnie na to liczymy

Za co lubicie Wasz sklep? 

Marcin: Za prostotę w obsłudze i za dobry design. I za super support, który dostajemy!

Robert Makłowicz czy Anthony Bourdain? 

Marcin: Ha, ha. Zdaje się, że postawa Pana Makłowicza jest mi bliższa. Chyba też robi tylko to co lubi. 

Bękarty to kreatywne studio mieszczące się w centrum Poznania. Specjalizuje się w książkach, katalogach i czasopismach. Identyfikują wizualnie festiwale, wystawy oraz firmy. Projektują dla klientów instytucjonalnych oraz komercyjnych.

Ich DesignShop to tylkto.pl

Bękarty